TEORI KONSTRUKTIVISME:
Teori
konstruktivisme didefinisikan sebagai pembelajaran yang bersifat generative,
iaitu tindakan mencipta sesuatu makna dari apa yang dipelajari. Ia juga adalah
satu pendekatan pengajaran berdasarkan penyelidikan tentang bagaimana manusia
belajar. Kebanyakkan penyelidikan berpendapat setiap individu membina
pengetahuna dan bukannya hanya menerima pengetahuan daripada orang lain
Teori
konstruktivisme menyatakan bahawa murid membina makna tentang dunia dengan
mensintesis pengalaman baru kepada apa yang difahami oleh mereka sebelum ini.
Mereka membentuk peraturan melalui refleksi tentang interaksi mereka dengan
objek dan idea. Apabila mereka bertemu dengan objek, idea atau perkaitan yang
tidak bermakna kepada mereka, mereka akan sama ada menginterprestasi apa yang
mereka lihat supaya secocok dengan peraturan yang telah dibentuk oleh mereka
atau mereka akan menyesuaikan peraturan itu agar mereka dapat menerangkan
maklumat baru ini dengan lebih baik (Brook dab Brooks , 1993)
Dalam
teori konstruktivisme, penekanan yang diberikan kepada murid lebih daripada
guru. Hal ini demikian kerana muridlah yang berinteraksi dengan bahan dan
peristiwa dan memperoleh kefahaman tentang bahan dan peristiwa tersebut.
Jesteru, murid membina sendiri konsep dan membuat penyelesaian kepada masalah
tersebut. Autonomi dan inisiatif murid hendaklah diterima dan digalakkan
(Sushkin,N.1999)
Terdapat
Prinsip-pinsip asas dalam teori konstruktivisme. Antaranya ialah:
·
Pengetahuan dibina oleh pelajar:
Pelajar bukan merupakan “tin
kosong” untuk diisi, tetapi merupakan individu aktif yang perlu berusaha
mencari pengertian kepada perkara-perkara yang ditemuinya.
·
Setiap pelajar memiliki idea dan
pengetahuan asas:
Pelajar perlu membina
pengetahuan baru berdasarkan pengetahuna yang sedia ada serta meggunakan idea
mereka sendiri.
·
Proses pembinaan pengetahuan melibatkan
aspek social:
Para pelajar perlu
berinteraksi dan bertukar-tukar pendapat sesame sendiri dan juga dengan para
pendidik tentang subjek yang sedang dipelajari, iaitu pembelajaran secara
berkumpulan dititikberatkan.
·
Guru merupakan fasilitator dalam proses
pembinaan pengetahuan pelajar:
Guru hanya membimbing para
pelajar, bukan memindahkan ilmu pengetahuan terus ke otak pelajar. Guru
bertanggungjawab untuk memberi para pelajar penunjuk dan garis panduan yang
sesuai.
KESAN PENGGUNAAN TEORI KONSTRUKTIVISME
DALAM PENGAJARAN GURU TERHADAP PEMBELAJARAN PELAJAR:
Kesan terhadap daya
pemikiran para pelajar dalam pendidikan yang biasa iaitu pendidikan
konvensional, para pelajar dilatih oleh guru untuk menjawab soalan semata-mata
berdasarkan fakta-fakta. Meskipun cara menjawab soalan ini mampu memberikan
jawapan yang betul secara tepat, cara ini tidak menitik beratkan daya pemikiran
pelajar. Mereka hanya perlu mengingati fakta-fakta tertentu dan memberikannya
terus sebagai jawapan tanpa benar-benar memahami mengapa jawapan yag diberi
adalah sedemikian.
Dalam pendidikan
konstruktivitis, guru-guru mencabar para pelajarnya untuk mendapatkan jawapan
bagi soalan secara lebih konstruktif, iaitu dengan mengaitkan dan merumuskan
konsep-konsep yang diketahui. Cara ini lazimnya dikenali sebagai “problem
solving” dimana guru mengemukakan suatu situasi dan meminta pelajar-pelajar
untuk menjelaskan situasi tersebut secara berkumpulan. Apabila para pelajar
menganalisis data yang sedia ada iaitu data yang diberikan oleh guru ataupun
data yang boleh diperhatikan oleh pelajar itu sendiri, mereka berupaya untuk
membuat justifikasi terhadapnya, seterusnya melakukan suatu ramalan untuk
membuat suatu kesimpulan tentang masalah yang hendak diselesaikan. Kesimpulan
yang dibina itulah merupakan jawapan bagi soalan yang dikemukakan oleh guru.
Selain itu,
pendidikan konstruktivitis melatih daya pemikiran pelajar apabila guru-guru
mengemukakan soalan terbuka (soalan “open-ended”). Contoh-contoh soalan terbuka
adalah seperti “Apakah pendapat anda terhadap situasi ini?”, “terangkan
sebab-sebab anda memilih pilihan tersebut?” dan sebagainya. Hasruslah disedari
bahawa apabila pelajar-pelajar digalakkan untuk memberi respon terbuka, mereka
bukan sahaja dapat memberi pandangan sendiri terhadap sesuatu objek, malah
lebih penting lagi, mereka akan didorong untuk memikirkan suatu penjelasan yang
logical bagi menyokog pandangan mereka terhadap subjek tersebut. Dalam konteks
ini, guru-guru menerima mana-mana jawapan daripada pelajar, asalkan jawapan
tersebut mempunyai asa yang logical, matang dan bermakna.
Kesan terhadap sikap
para pelajar dalam proses pembelajaran telahpun terbukti bahawa terdapatnya
hubungan yang jelas antara sikap pelajar dalam kelas serta keberkesanan
pembelajaran pelajar tersebut. Keaktifan penglibatam serta usaha yang
disumbangkan oleh para pelajar dalam sesuatu aktiviti dalam kelas berhubungkait
dengan tahap motivasi para pelajar (Pintrich & De Groot, 1990(7))
Tiada ulasan:
Catat Ulasan