PENDEKATAN BELAJAR SAMBIL BERMAIN
Belajar
melalui bermain adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
kepada kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokan dan
kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. Dengan
bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan kemahiran
fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan
tatabahasa.
Menurut
Mak Soon Sang, dalam bukunya pendekatan dan strategi Pengajaran, main merupakan
satu teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid-murid melakukan sesuatu
aktiviti secara berpura-pura di dalam keadaan terkawal. Pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah berlandaskan prinsip belajar sambil bermain. Aktiviti
bermain adalah kerja kanka-kanak.
APA ITU MAIN?
Main
atau bermain secara amnya boleh didefinisikan sebagai sebarang aktiviti yang
memberikan kegembiraan dan kepuasan kepada kanak-kanak tanpa menimbangkan
apakah hasil aktiviti itu. Dengan lain perkataan, kanak-kanak bermain bukan
kerana ingin akan sesuatu atau mencapai tujuan tertentu
Bermain
dianggap sebagai satu pekerjaan bagi kanak-kanak, tetapi bukanlah pekerjaan
yang memerlukan hasil akhiran atau tujuan tertentu. Bermain juga bukanlah satu
aktiviti yang dipaksa malah merupakan keinginan semulajadi kanak-kanak (Kraus,
1990)
Menurut
Caplan dan Caplan 1973, main sebagai penentu penting bagi perkembangan kekuatan
sahsiah, daya cipta, kestabilan emosi, perkembangan social dan intelek di
samping dapat memperkembangkan kekuatan fizikan, koordinasi dan ketangkasan
seseorang murid.
MAIN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN:
Menurut
Vygotsky (1967) “Main membantu perkembangan bahasa dan pemikiran. Struktur otak
akan membentuk melalui penggunaan symbol dan alat, ia juga membantu dalam
pembentukan ini. Main juga memberi kebebasan kepada kanak-kanak untuk meluahkan
tekanan dalam menghadapi dunia sebenar. Dalam cara ini, kanak-kanak dapat
mengawal situasi dan menyesuaikannya dalam dunia sebenar. Mereka dibenarkan
untuk memperolehi proses pemikiran yang tinggi melalui bermain” (Spodek et.
1987,p. 181)
Dalam
dunia pendidikan prasekolah, pendidikan dilaksanakan berdasarkan kurikulum yang
digunapakai. Dalam konteks prasekolah di Malaysia, khususnya dari perspektif
kurikulum, main atau bermain itu bukanlah main yang bebas tanpa perancangan
tetapi main yang mempunyai unsur seperti:
·
Main yang terancang
·
Main yang berstruktur
·
Main yang fleksibel
·
Memenuhi keperluan kognitif, psikomotor dan
efektif
Untuk itu dalam perancangan dan
perlaksanaan bermain sambil belajar, main merupakan perkara penting dalam
merealisasikan aktiviti bermain dalam
pendidikan prasekolah, khususnya dalam membantu perkembangan kanak-kanak dan
ianya tidak akan bermakna tanpa perancangan yang teratur. Antara perancangan
adalah pemilihan bahan main samada bahan jenis menumpu atau mencapah.
Banyak kebaikan dalam penggunaan bahan
mencapah dalam main. Antaranya:
·
Menggalakkan imaginasi
·
Memberi peluang kanak-kanak untuk mencipta
dan mencuba
·
Menggalakkan kanak-kanak bekerjasama dan
hubungan social
·
Membina keyakinan diri
·
Berorentasikan proses bukan hasil, dan
lain-lain kebaikan terutama yang banyak melibatkan jenis bahan
Terdapat
4 jenis permainan
1. Permainan
solitary
Kanak-kanak bermain
sendirian dan tidak berkaitan dengan orang lain atau secara bebas. Permainan ini
dianggap kebudak-budakan dan tidak matang. Tetapi penkaji percaya, jenis
permainan ini boleh dijadikan pengalaman yang matang dan menggembirakan
2. Permaianan
parallel
Kanak-kanak bermain secara
bebas dan bersendirian tetapi berhampitan dengan kanak-kanak lain. Misalnya dua
orang kanak-kanak mungkin bermian benda yang sama tetapi tidak bermain bersama-sama
3. Permainan
associative
Seorang kanak-kanak bersama
kanak-kanak lain terlibat dalam aktiviti yang sama tetapi tidak ada kerjasama
ataupun menjadikan minat sendiri kepada minat kumpulan. Misalnya beberapa orang
kanak-kanak mahu menjadi emak dan ayah dalam kumpulan tersebut. Guru perlu
campur tangan dan memberi cadangan
4. Permainan
coorperarive
Seorang kanak-kanak bermian
bersama kanak-kanak lain. Mereka saling lengkap melengkapi. Ada kerjasama dan
tolak ansur. Minat sendiri dapat dijadikan minat kumpulan. Kurang campur tangan
guru.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan