Friends

Rabu, 27 Mac 2013


PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN  MALAYSIA:


OBJEKTIF PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN (PPP):
PPP telah dirangka bagi menghadapi cabaran abad ke 21 berdasarkan dasar dan laporan terdahulu  yang sangat besar penagruhnya. Pelan ini berfokuskan cara membangunkan dan meneruskan perkembangan serta menambah baik system pendidikan secara berterusan. Bagi tujuan itu, PPP dirangka berasaskan 3 objektif khusus seperti berikut:
      I.        Memahami presatasi dan cabaran semasa- system pendidikan di Malaysia berfokuskan penambahbaikan akses kepada pendidikan meningkatkan standard (kualiti,ekuiti) galakkan perpaduan dalam kalangan murid serta memaksimumkan keberkesanan system
    II.        Mewujudkan visi dan aspirasi yang jelas untuk system pendidikan dan setiap murid bagi 13 tahun dan seterusnya sehingga 2025
   III.        Menggariskan program transformasi yang menyeluruh untuk system pendidikan termasuk perubahan utama dalam Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM)- yang membolehkan system ini memenuhi permintaan baharu dan jangkaan yang meningkat serta menyokong transformasi perkhidmatan awam
LIMA ASPIRASI SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA:
1.    Akses:
100% enrolmen merentas semua peringkat pendidikan daripada prasekolah hingga menengah atas menjelang tahun 2020
2.    Kualiti:
Negara dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam tempoh 15 tahun
3.    Ekuiti:
50% pengurangan dalam jurang  pencapaian (Bandar-luar Bandar, sosioekonomi, gender) menjelas tahun 2020
4.    Perpaduan:
System pendidikan yang tawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian
5.    Kecekapan:
System yang memaksimumkan keberkesanan murid mengikut peruntukkan sedia ada

11 ANJAKAN YANG TERKANDUNG DALAM PELAN PEMBANGUNAN MALAYSIA 2013-2025:
1.    Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa
2.    Memastikan setiap murid profisien dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
3.    Melahirkan rakyat Malaysia yang  menghayati nilai
4.    Transformasi perguruan sebagai profesion pilihan
5.    Memastikan pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan disetiap sekolah
6.    Mengupaya JPN, PPP, dan Sekolah untuk menyediakna penyelesaian khusus berasaskan keperluan
7.    Memanfaatkan ICT bagi tingkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia
8.    Transformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan
9.    Bekerjasama dengan ibubapa, komuniti dan sector swasta secara meluas
10. Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit
11. Meningkatkan ketelusan akautabiliti awam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan